Subscribe News Feed Subscribe Comments

#291: Email mintak tolong...


Ader sorang kawan aku nie email kat aku mintak tolong...

Email kawan aku:

"...aku nak mintak pendapat kau. Ader sorang kawan perempuan aku mintak nasihat.

Dia dah lama dgn matair dia. Tapi matair dia nie blom bersedia nak kahwin dgn dia. Tiap kali kawan aku tu utarakan hal ni kat matair dia, matair dia buat dek jer.

So, dia tanyer aku aper harus dia buat? Sama ader leave him or gertak dia supaya masuk minang cepat2?

Please help..."

Aku reply:

Yek elehh...kawan ko tu mana nyer setep jamboo nak gertak2 matair dia ahh??

Eh, terus terang aku cakap ekh. Dgn jantan ko jgn gertak2. Lelebih lagi pasal hal kawen2 nih. Makin ko cabar dia, makin dia tunjuk ego ok. End up nanti, dia kawen ngan pompan lain, baru melopong kawan ko tuh mcm pompan tak laku! Padan muka dia...baru ler rasa kesal lah, nak bunoh diri lah, nak slit wrist lah, nak telan panadol 20 bijik lah, nak togok 3 botol chlorox lahh...ntah aper2 mepek lagi ahh.

Ko nak tahu knp lelaki takmo kawen...?? Aku kasi 10 reasons...

1) Duit tak cukop. unless, pompan sponsor duit hantaran dulu. Lepas kawen, bayar balik instalment. Lagi bagus, tak payah bayar langsung...heh!

2) Blom puas enjoy. hidop bujang njoy per...balik malam takde org marah. tak balik pon takpe...

3) Blom bersedia nak pikol tanggungjawab jadi suami/bapak/menantu. Mungkin lelaki tu rasa diri dia tu blom cukop matang. Kematangan seseorang tu bukan terletak pada umur, tapi cara dia berfikir dan pengalaman dia mengharungi hidup. Ader sorang kawan aku tu umur dah 40 tahun. Tapi perangai mcm budak bawah umur...kuat majok!

4) Masih nak try cari pasangan lain. Pasal, yg ader nie, perangai tak bole angs!!!

5) Nak upgrade motor dulu baru bole kawen. Nanti dah kawen, takde chance nak pakai motor besar. nanti bini jerlus!

6) Takot nak tgk bini bersalin. nampak darah bole pengsan.

7) Bakal bini high maintanance. Dari ujung rambut, sampai ujung kaki sumer nak branded. Bakal bini nak tinggal kat condo yg ader swimming pool. Umah flat tak maen k...

8) Org pompan skrg tak pandai masak. Malas kemas umah. cuci baju pakai tangan pon tak reti. Nak ampai baju pon bodoh!

9) Kalo kawen nanti, bini suka bully laki. Suruh kemas umah, suruh gie pasar, suruh masak, suruh cuci baju, suruh gosok baju, suruh picit kaki...kalah kan maid siol!

10) Orang pompan kalo gadoh suka ungkit balik utang2 lama, cerita2 lama, matair2 lama. Sampai biler nak game dok??

So, nak salah kan saper kalo org lelaki takmo kawen?? Skrg aku tanyer ko balik ahh..

Aku rasa lebih baek ko gie nasihat kan kawan ko tu dulu. Belajar mcm mana nak jadi isteri yg baik dan soleha. Dah nak jadi isteri org tu, tak bole nak mentel-mentel. Lelaki tak suka dpt bini yg mentel!

Nie aku kasi link. Suroh dia gie baca! >> Panduan Ke Arah Isteri Teladan

...and cakap dgn kawan ko tu, lelaki bukan takmo kawen, takot lepas kawen abeh tu end up cerai-berai! Kesian kawan ko tu...tak pasal2 jadi J-model plak!!



ps: Ape yg aku tulis kat kawan aku tu adalah sindiran seloka ajer. Sebenarya, mmg ader beberapa punca knp lelaki ralat sangat nak kawen...


Soul: Soal Kahwin (Alleycats)
 
Sepuloh Tin Sardin | TNB